DUNIA SAINS DAN TEKNOLOGI TAHUN
2
|
||||
|
||||
Matapelajaran:
|
Dunia
Sains Teknologi Tahun 2
|
|||
Kelas
|
2
Cerdik
|
|||
Masa
|
8.15
- 9.15 pagi
|
Tempoh
|
60
Minit
|
|
Tema
|
Sains
Hayat
|
|||
Tajuk
|
Haiwan
|
|||
Standard
pembelajaran
|
Murid boleh:
2.1.5
Mengenalpasti tempat perlindungan haiwan sarang, reban, lubang, atas pokok,
kandang, gua, di dalam air, dalam tanah, dicelah batu atau kayu.
2.1.7
Menjelaskan pemerhatian melalui penulisan dan lisan
2.2.1
Menunjukkan kasih sayang terhadap haiwan dengan cara tidak menganiaya haiwan
|
|||
Objektif pembelajaran
|
Pada akhir
pembelajaran, murid dapat menyenaraikan tempat perlindungan haiwan iaitu sarang,
reban, lubang, atas pokok, kandang, gua, di dalam air, dalam tanah, di celah
batu atau kayu.
|
|||
Aktiviti
P&P
|
A. SET INDUKSI
1. Sesi soal
jawab guru dengan murid tentang:
i)
Nama haiwan peliharaan di
rumah masing-
masing
ii)
Tempat haiwan kesayangan
diperlihara
B. PENGENALAN
1. Guru
mempamerkan slaid PowerPoint tentang gambar di ladang dan taman bunga.
2. Guru soal
jawab dengan murid tentang tempat perlindungan yang ditunjukkan.
i) Di manakah tempat ini? (Ladang)
ii) Haiwan
apakah yang tinggal di sini? (Ayam/
kambing/burung……)
iii)
Di manakah tempat
perlindungan haiwan ini?
(Reban,
kandang, pokok……)
C. PENERANGAN
1.
Guru menunjukkan gambar
haiwan dan tempat perlindungan haiwan.
2.
Murid menyatakan nama haiwan
dan tempat perlindungan haiwan yang ditunjukkan.
3.
Murid memberi contoh haiwan
lain yang tinggal di tempat perlindungan yang ditunjukkan.
D. AKTIVITI
1. Guru
membahagikan murid-murid kepada kumpulan kecil.
2. Guru
mengedarkan sampul yang mengandungi nama haiwan.
3. Guru
mewujudkan stesen jenis tempat perlindungan.
4. Guru
mengarahkan setiap kumpulan bergerak mengikut stesen untuk menyenaraikan
haiwan mengikut tempat perlindungan.
5. Setiap
stesen diberi masa 15 saat sebelum bergerak ke stesen lain dengan pemantauan
guru
6. Penilaian
dibuat berdasarkan ketepatan jawapan setiap kumpulan.
7. Murid
mencatat hasil aktiviti dalam buku latihan.
E. PENGUKUHAN
1. Guru
mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid.
2. Guru
membimbing murid menjawab soalan yang diberikan.
PENUTUP
1. Guru
menayangkan gambar penganiayaan haiwan.
2. Murid
menjelaskan cara yang betul untuk menunjukkan cara penjagaan dan kasih sayang
terhadap haiwan.
|
EMK:
Keusahawanan
(EK5)
TMK
Nilai moral: Kerjasama
Patuh arahan
Kasih sayang
Penilaian
P&P:
Lembaran kerja, soal jawab,
aktiviti kumpulan
Refleksi:
|
Friday, 9 November 2012
Rancangan Pengajaran Harian Dunia Sains dan Teknologi
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
terima kasih atas perkongsian anda
ReplyDeletethank you for sharing.
ReplyDeleteTahniah!Blog yg menghiburkan..
ReplyDelete